اخذ پلمپ دفاتر, یکی از مسائلی است که تمامی شرکت ها تا قبل از شروع سال جدید, موظف به انجام آن هستند.
در غیر این صورت, به دلیل عدم اخذ دفاتر در موعد مقرر,مشمول جریمه مالیاتی سنگین می شوند.
تهیه دفاتر پلمپ, یکی از وظایف مهم مدیران شرکت ها برای هر سال مالی است.
سال مالی شرکت ها در اساسنامه آن ها درج شده است که با ثبت نام پلمپ دفاتر قانونی, عملکرد مالی خود را در آن ثبت می کنند.
در حال حاضر تنها تهیه دفاتر روزانه و کل, از نظر قانونی ضروری است.
پلمپ به معنای آن است که توسط نماینده اداره ثبت شرکت ها امضا و مهر شده باشد.
دفاتر قانونی به منظور درج مراودات مالی و تجار, تهیه می شوند. با این هدف که فعالیت اقتصادی تجار و شرکت ها زیر نظر قرار گرفته شود تا شفافیت مالی وجود داشته و در صورت بروز اختلافات حساب, به توان به آن مراجعه نمود.
دفاتر پلمپ را از کجا تهیه کنیم ؟
- دفاتر قانونی را باید از اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری تهیه نموده و سپس بدون خط خوردگی و تناقص, آن را در طول سال مالی تکمیل نموده و در موعد مقرربه اداره مالیات ارائه نمایید.
پیگیری پلمپ دفاتر :
یکی از گام های اصلی در ثبت نام دفاتر قانونی, ورود اطلاعات در سامانه اداره ثبت شرکت ها است.
سامانه مذکور, یک شماره پیگیری به شما می دهد که باید آن را تا زمان تحویل گرفتن دفاتر, نزد خود نگه دارید.
سپس اظهارنامه درخواستی را باید در موعد مقرر مهر و امضا نموده و ازطریق دفاتر منتخب پستی, به اداره ثبت شرکت ها ارسال نمایید.
پس از ارسال اظهارنامه به اداره ثبت شرکت ها , باید آن را پیگیری نموده تا دفاتر قانونی ارسال گردد.
پس از پیگیری پلمپ دفاتر در مدت حدود دو هفته کاری, دو جلد دفتر با برچسب و مهر اداره ثبت دریافت خواهید نمود.
این دفاتر, به مرکز اصلی شرکت که به عنوان اقامتگاه قانونی در اساسنامه ذکر شده است, ارسال می گردد.
اهمیت ثبت نام دفاتر قانونی :
- وجود دفاتر قانونی مانع از تقلب, حساب سازی و گزارش های نادرست خواهد بود.
- در دعاوی حقوقی, دفاتر تجاری, سند قابل استناد است و در صورت عدم تهیه یا تکمیل آن ها, می تواند علیه شرکت مورد استناد قرار بگیرد.
- در پایان سال این دفاتر تحویل اداره مالیات می شوند.